Waterland

  • Onze diensten
  • Gebruikerstesten
  • UX design
  • Technische realisatie

Het Nederlandse "poldermodel" is wereld beroemd als beslismodel. Cruciaal bij polderen is het afwegen van verschillende belangen tegen elkaar. Waterland is een educatief spel waarbij je leert over verschillende historische molens. Maar vooral over polderen. Je kunt het spelen in het Nederlands Openluchtmuseum als groep óf alleen als je thuis bent.

Meer weten?

Het spel in het museum

Je kunt Waterland spelen in het Nederlands Openluchtmuseum in een groep op één smartphone. Iedere speler kiest een rol als burgemeester, tuinder, veeboer, of natuurbeschermer. Vervolgens kun je digitale molens verdienen door vragen te beantwoorden over de echte molens in het museum. Hiermee kun je nu landjes droogpompen maar welke kies je? Door te onderhandelen met je medespelers leer je over beslissingen nemen in een poldermodel.

Het spel thuis

Het is ook mogelijk om Waterland online te spelen, bijvoorbeeld na een bezoek aan het Openluchtmuseum. Het doel van de game is hetzelfde, maar de manier waarop je het speelt is anders. Omdat er geen interactie is met een fysieke omgeving, is de snelheid van het spel veel hoger en komt er meer strategie bij kijker. De speler heeft in het spel een beperkt aantal dagen en elke dag verandert het weer. Dit beïnvloedt de hoeveelheid water in de rivier en de productiviteit van de molens. Spelers kunnen er ook voor kiezen om watergebieden droog te leggen zodat er meer land beschikbaar komt.

Gamen in je browser?

Vanwege de twee verschillende versies van het spel (locatie gebaseerd in het museum en online) hebben we ervoor gekozen om een spel te maken voor in de browser en dus geen native app. Deze aanpak stelt ons in staat om twee verschillende versies van het spel te ontwikkelen in één technisch platform (React en een flexibel CMS) en één responsive interface te gebruiken.

 

Spelers kunnen het spel hierdoor spelen op elk platform en elke gewenste resolutie. Hiernaast hebben we als designers en developers één flexibel systeem om het spel te blijven verbeteren terwijl we leren van gebruikersfeedback en testen.

Samen met:

Ciara Verscesi (illustratie) en Arjan Scherpenisse (development)

Vragen over deze case? Stel ze aan Casper!

Casper Glorius

Creative Director