Joods Monument

  • Strategie
  • Interactie ontwerp
  • Design
  • Technische realisatie
  • Hosting
  • Service & Support

Het antwoord van Driebit op deze vraag van het Joods Historisch Museum, resulteert in een moderne nieuwe versie van het Joods Monument. Op deze digitale herdenkingsplaats kan ieder slachtoffer individueel herdacht worden en kan iedereen zelf bijdragen. 

Meer weten?

Impact van dit project:

104000

Slachtoffers online herdacht

8500

Actieve leden in de community

30000

Bezoekersbijdragen

Een indrukwekkend overzicht

De homepage van het Joods Monument is een interactieve infographic die een overzicht geeft van alle Joodse slachtoffers van de holocaust in Nederland. Elke pixel vertegenwoordigt één slachtoffer. Door in en uit te zoomen op de pixels wordt de omvang van deze massamoord duidelijk.

Schat aan persoonlijke informatie

Ieder oorlogsslachtoffer heeft een eigen profielpagina, die informatie bevat zoals geboorte- en sterfdatum, bereikte leeftijd en beroep. Deze profielpagina is gekoppeld aan de collectie van het Joods Museum. Deze pagina’s kunnen daarnaast door de bezoekers van de website aangevuld worden met foto’s, verhalen, Stolpersteine, adressen en familieleden.

Een actieve community

Het Joods Monument kent zo’n 8000 actieve gebruikers. Daarnaast wordt de redactie van de gebruikersbijdragen gedaan door een groep van zo’n 10 betrokken vrijwilligers en medewerkers van het Joods Historisch Museum.

‘De mensen die er werken zijn heel erg betrokken en Driebit heeft een grote rol gespeeld in het meedenken over de inrichting en de gebruiksvriendelijkheid van de homepage.’

Anat Harel - Projectmanager JCK

Joods Monument in het Nationaal Holocaust Museum

En we zijn nog niet klaar met het Joods Monument. Het Joods Historisch Museum heeft Driebit nu ook gevraagd om een versie te ontwikkelen die huizenhoog kan worden geprojecteerd in het nieuwe Nationale Holocaust Museum in Amsterdam. Vanaf 1 september 2016 wordt een speciale versie van het Joods Monument getoond aan alle bezoekers.

 

Vragen over deze case? Stel ze aan Stephan!

Stephan van der Meer

Creatief Strateeg