Doing business with respect for human rights

  • Strategie
  • Interactie ontwerp
  • Design
  • Technische realisatie
  • Hosting
  • Drukwerk

De Verenigde Naties schreven een richtlijnengids van mensenrechten. Businessrespecthumanrights.org is een online stappenplan dat organisaties wereldwijd helpt, om de VN-richtlijnen in de praktijk te brengen. Naast het stappenplan bevat de website vier praktijkvoorbeelden.

Meer weten?

Impact van dit project

70

Landen bezochten de website

4

Verhalen uit de praktijk die bedrijven wereldwijd inspireren

3

Samenwerkende non-profitorganisaties

Stappenplan

Dit digitaal stappenplan is een veelomvattend document waarin ieder hoofdstuk een titel heeft dat een actie beschrijft, zoals ‘Setting the Tone’, ‘Walking the Talk’, ‘Knowing’ en ‘Showing’. Stapsgewijs wordt uitgelegd hoe bedrijven deze richtlijnen kunnen toepassen.

Horizontaal hoofdstukmenu

De bezoeker kan eenvoudig door de hoofdstukken van de digitale gids navigeren met het horizontale menu. Wanneer je cursor over de hoofdstuknummers beweegt, verschijnen de bijbehorende titels.

Verticaal paragraafmenu

Ieder hoofdstuk heeft links in de kantlijn een paragrafen menu dat mee beweegt bij het scrollen. Ook hier verschijnen de bijbehorende titels door erover heen te bewegen met je muis. Door erop te klikken, springt de pagina naar het bijbehorende gedeelte.

Wereldwijd begrijpelijk

De gids moet begrijpelijk zijn voor werknemers uit bedrijven met verschillende moederstalen. In ons CMS Ginger hebben wij daarom de mogelijkheid ontworpen om aanvullende uitleg over een begrip ‘open te klappen’.


Praktijkvoorbeelden

 

shift-case-story

Er kunnen al 4 succesverhalen gelezen worden, uit Zuid-Afrika, Turkije, Mexico en Indonesië. Nieuwe verhalen kunnen in het CMS aangevuld worden.

shift-case-to-guide2

Succesverhalen inspireren om zelf ook in actie te komen. Daarom bevat elke case story in de kantlijn één of meerdere links naar bijbehorende actiepunten uit de guide.

"Several people commented to me how easy it was to browse through the information, how strong the voices of affected communities came out and how modern and approachable the overall design was".

Julie Schindall - senior adviseur Shift

Gedrukte gids

Samen met grafisch ontwerper Willem van de Ven (Studio WVDV) ontwikkelde Driebit een visuele stijl voor zowel de digitale als gedrukte media. Willem verzorgde de gedrukte gids, die gelijktijdig ontwikkeld werd met de website.

Driebit verzorgde het promotiedrukwerk (visitekaartjes, rolbanieren en folders) voor onder andere de launch events in Dubai en Genève.


Lancering Genève en Dubai

 

De lancering vond plaats in Dubai (foto linksboven) en Genève in november 2016. Dit ter promotie van de gedrukte- en online gids. De reacties waren zeer positief.

De foto’s rechtsboven en de foto’s beneden danken hun oorsprong aan de Nederlandse missie in Genève.

“Driebit brought life, texture, and depth to our joint initiative. The design they chose to tell our collective story in printed and online formats was exceptional. They are an attentive and talented team with a unique ability to synthesize complex ideas and concepts into a transformative product. We hope to work with them again!”

Sarah Zoen - Senior beleidsadviseur at Oxfam America

Credits

Dit is een samenwerkingsproject tussen Global Compact Network Netherlands, Oxfam en Shift. Het project wordt gesubsidieerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Vragen over de website? Stel ze aan Stephan!

Stephan van der Meer

Creatief Strateeg