Waterland

  • Interactie ontwerp
  • Design
  • Technische realisatie

In het museum speel je een spel gebaseerd op je locatie. Dit doe je in een groep (familie) samen op één smartphone. Iedereen kiest ervoor om één van de belanghebbenden in het spel te zijn. Vervolgens gebruik je de kaart om molens in het museum te vinden. Als je dicht genoeg bij een molen komt krijg je hier een vraag over. Wanneer je deze hebt beantwoord verdien je een molen in het spel. Je kunt deze molen gebruiken om een van je landen droog te pompen, maar welke kies je? Door verschillende belanghebbenden te bespreken en te vertegenwoordigen, leert de groep beslissingen te nemen in een poldermodel.

Meer weten?

Het spel in het museum

In het museum speel je een spel gebaseerd op je locatie. Dit doe je in een groep (familie) samen op één smartphone. Iedereen kiest ervoor om één van de belanghebbenden in het spel te zijn. Vervolgens gebruik je de kaart om molens in het museum te vinden. Als je dicht genoeg bij een molen komt krijg je hier een vraag over. Wanneer je deze hebt beantwoord verdien je een molen in het spel. Je kunt deze molen gebruiken om een van je landen droog te pompen, maar welke kies je? Door verschillende belanghebbenden te bespreken en te vertegenwoordigen, leert de groep beslissingen te nemen in een poldermodel.

Het spel thuis

Het is ook mogelijk om Waterland online te spelen, bijvoorbeeld na een bezoek aan het Openluchtmuseum. Het doel van de game is hetzelfde, maar de manier waarop je het speelt is anders. Omdat er geen interactie is met een fysieke omgeving, is de snelheid van het spel veel hoger en is er meer strategie bij betrokken. De speler heeft in het spel een beperkt aantal dagen en elke dag verandert het weer, waardoor het meer kan gaan regenen. Dit beïnvloedt de hoeveelheid water in de rivier en de productiviteit van de molens. Spelers kunnen er ook voor kiezen om watergebieden droog te leggen zodat er meer land beschikbaar komt.

Gamen in je browser?

Vanwege de twee verschillende versies van het spel (locatie gebaseerd in het museum en online) hebben we ervoor gekozen om een spel te maken voor in de browser en dus geen native app. Deze aanpak stelt ons in staat om twee verschillende versies van het spel te ontwikkelen in één technisch platform (React en een flexibel CMS) en één responsive interface te gebruiken.

 

Spelers kunnen het spel hierdoor spelen op elk platform en elke gewenste resolutie. Hiernaast hebben we als designers en developers één flexibel systeem om het spel te blijven verbeteren terwijl we leren van gebruikersfeedback en testen.

Vragen over deze case? Stel ze aan Casper!

Casper Glorius

Creative Director