'Paspoort' biedt leerlingen toegang tot wereld van verwondering

Wilfred Simons
LEIDEN - Vierhonderd leerlingen van vijf Leidse basisscholen krijgen deze week een 'verwonderpaspoort'. Het paspoort, eigenlijk meer een aantekenboekje met een RFID-chip, is bedoeld om leerlingen te laten kennismaken met wetenschap, natuur en techniek. Het paspoort is een initiatief van de gemeente Leiden, drie Leidse musea en Technolab Leiden. Ook de pabo van de Hogeschool Leiden, lerarenopleiding ICLON en Junior science Lab van de Universiteit Leiden doen mee.

Door de chip in het paspoort te scannen tijdens een bezoek aan bijvoorbeeld Naturalis, Museum Boerhaave of de Hortus botanicus, krijgen de leerlingen (ook thuis) toegang tot een digitaal eiland dat zij moeten 'veroveren' door filmpjes te bekijken, proefjes te doen en educatieve spelletjes te spelen.

Als het eiland is veroverd, krijgen ze een 'stempel' en ontsluiten ze nieuwe eilanden. Deze aanpak, die door kinderen als spannend wordt ervaren, is gebaseerd op populaire games.

De leerlingen kunnen het paspoort ook gebruiken als zij met hun ouders naar de Hortus of één van de musea gaan. Hoofd educatieve ontwikkeling Yuri Matterman van Naturalis Biodiversity Center zegt te hopen dat de leerlingen op school zó enthousiast worden, dat zij daar bij hun ouders op zullen aandringen. ,,Als wij dat kunnen bereiken, zijn wij in onze opzet geslaagd.''

Proef

De basisscholen nemen de komende maanden een proef met het paspoort. Daarna moeten alle Leidse scholen ermee gaan werken.

paspoort

 

www.verwonderpaspoort.nl

Wil je misschien...

Content

Name

Role